woensdag 30 mei 2012

Reflectie op drama les 

Reflectie Dramales
1.       Korte schets van de situatie
Op mijn stagedag deed ik een les over emoties. De kinderen deden samen met mij emoties na. Hierbij legde ik de 4B’s uit in drama. Die emoties zijn: bang,boos,blij en bedroefd (ik vertelde verdrietig aan de kleuters, dit begrip kennen ze beter). Vervolgens vroeg ik een tweetal naar voren te komen om een emotie voor te doen. Hierna ben ik al snel de kinderen in een publiek opstelling laten zitten. Ik vroeg één kind of hij zijn toneelstukje wilde opvoeren hierbij moest hij nog twee andere kinderen kiezen. Ik gaf de kinderen wat attributen die te maken hadden met koninginnedag.  De kinderen begonnen met hun toneelstuk. Dit duurde nogal lang en ik moest ingrijpen.  Ook omdat de kinderen meer met de attributen gingen spelen.
2.       Wat wilde ik? Wat deed ik?
De les ging niet zoals ik het graag wilde.  Ik had bedacht dat de kinderen rustig hun vinger zouden opsteken bij een vraag. Wat ik niet van ze gevraagd had. Ook wilde ik ze in publieksopstelling zetten wat niet zo netjes verliep en ze dus allemaal tegelijk hun stoeltje neerzetten dit resulteerde in chaos.
3.       Signaleren van samenhang
Ik had de beginsituatie niet goed ingeschat, kinderen van kleuter leeftijd kunnen nog niet zo goed samenspelen.  Mijn beeld van de les was dat de kinderen veel rustiger waren, maar omdat ze nog niet zoveel drama hebben gehad vonden de kinderen dit spannend. Ik voelde dat de les niet lekker liep en ik de kinderen vaak tot de orde moest roepen. Ook waren mijn aanwijzingen niet duidelijk genoeg. 
4.       Bedenken van oplossingen
·         Duidelijker zijn in mijn communicatie
·         Makkelijkere opdracht die beter aansluit bij de beginsituatie
·         Toestaan van meer onrust, een dramales is namelijk een actieve bezigheid.

5.       Beschrijving van nieuw handelen
De les die in mijn portfolio zit geeft mijn nieuwe handelen aan. Ik heb vooral basiscommunicatie toegepast. De kinderen begrepen daarom precies wat ze moesten doen. Verder was de opdracht simpel en gingen de kinderen allemaal op eigen niveau aan de slag.
Verder heb ik zelf ook vooral genoten van de les. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten